Zvířátka kolem nás, aneb řádění v MC MaMiNa
Zooterapie je metoda ucelené rehabilitace za podpory a přítomnosti zvířat. Program pro 13 dětí, které dnes tvořily jednu skupinu, byl rozdělen na dvě části.
První polovina probíhala v prostorách mateřského centra MaMiNa, kde byla pro děti připraven zábavně vzdělávací část programu. Se svojí kolegyní se zootechnickým vzděláním jsme připravili krátké interaktivní povídání o jednotlivých druzích zvířat, které mohou potkat na statku.
Pásmo bylo uceleno do příběhu o babičce a dědečkovi, kteří hledali další obyvatelé do svojí chaloupky a volili si je postupně na základě toho, co potřebovali (mléko, maso, koňskou sílu, apod.), což umožnilo dětem nalézt vhodný klíč k jejich pozdějšímu poznávání (kravička dává mléko,…). Jednotlivá zvířátka byla představena nejen ze stránky své užitkovosti, ale děti se dozvěděli, čím se krmí (v rámci zážitkových vsuvek do programu uvnitř si mohly sáhnout na jednotlivé „ingredience“ – v nádobách kolovalo seno, sláma, oves, ječmen, pšenice, ječný šrot, granule, …), jak se jmenují členové „zvířecí“ rodiny, kolik mívají miminek, jaké barvy, atd. Použitá didaktická metoda otázek a dětských odpovědí.
Po jednotlivých povídání následovala písnička co nejvíce k tématu, doprovázená na kytaru. Některé písničky byly „ukazovací“, což bylo dobrým úvodem ke krátké básničce, která byla spojena s několika minutami pohybových cvičení na rozvoj hrubé motoriky a koordinace. Děti podle odvahy postupně ukazovaly, jak se pohybuje žába, kachnička, vrabec, …, za což byly odměněny potleskem. Posledním cvičením byla chůze „jako kůň“ a poté „jako velbloud“ – s kontrolovanou dopomocí. Střídání diagonálních a stejnostranných pohybů končetin podporuje rozvoj spolupráce levé a pravé mozkové hemisféry, proto jsme dbali na správné provedení.
Po básničce následovalo povídání o dalším zvířátku. Program byl postaven na střídání příběhu a pohybových aktivit (povídání – básnička – písnička a znovu), aby se zajistila co největší míra dětské pozornosti a vzhledem ke složení skupiny (od 2let) bylo nutné mluvené pasáže neprotahovat. Probrali jsme kozu, ovečku, prasátko a koně.
V druhé části se děti shromáždily na chodbě školy. Zvířata byla na školní zahradě již dvě hodiny předem, abychom zajistili jejich krátký odpočinek a zklidnění po cestě. V rámci zážitkového programu jsme dětem postupně zavázali oči a po jednom byly přiváděny na zahradu s úkolem poznat, na jaké zvířátko si právě sahají. Samozřejmě se účastnily i děti na vozíku, pro které bylo připraveno na hádání jehňátko na klín. Když se na zahradě shromáždily všechny děti, měli chvíli na pomazlení se zvířátky, seznámili jsme je s tím, jaká před sebou vidí plemena, čím jsou zajímavá apod. a každé dítě dostalo do ruky kelímek. Poté se usadily na připravené lavice a následovala krátká ukázka a povídání o dojení kozičky, s možností následného ochutnání čerstvě nadojeného mléka, což byl nezapomenutelný zážitek nejen pro děti:-)
| Připojená galerie: Zooterapeutická farma