Putování se skřítkem a zvířátky
Hry s hudbou a techniky muzikoterapie si měli klienti v MC MaMiNa možnost vyzkoušet již podruhé. Na pohádkovou cestičku jsme se společně vydali v sobotu odpoledne. Celou cestou nás doprovázel skřítek, který plnil především motivační funkci. Jednotlivé části lekce byly odděleny symbolicky, aby aktuálně nepoužívané nástroje a pomůcky nerozptylovaly pozornost klientů, byly rozděleny do několika košíků a zakryty šátky.
Převážnou část lekce byla využívána produktivní forma muzikoterapie, relaxace na závěr byla doprovázena dětskou relaxační hudbou. Klienti měli možnost poznat hudební nástroje jako bubny, pentatonickou zvonkohru, pentatonicky laděnou flétnu, tamburínu, dřívka a drhla, ale také vyzkoušet zvuky jednoduchých předmětů jako jsou polštářky plněné pohankou nebo chřestící keramické kameny.
Lekce byla stavěna od nejjednodušších forem hudebního vyjádření ke složitějším. V první fázi, po přivítání a představení, bylo cílem především uvolnění klientů, odhození zábran projevu, vydávání zvuků. Nástrojem byl klientům vlastní hlas, střídalo se napětí a uvolnění, křik a ticho, využívány byly primitivní zvuky evokované obrázky zvířat - lev, had, vrčící pes a sova. Zvířata byla vybírána tak, aby zvuk každého z nich byl jinak artikulačně tvořen.
Poté jsme se rozhýbali a uvolnili při jednoduché hudebně motivované hře na sardinky po škole.
V další části přišly na řadu jednoduché nástroje - chřestící keramické kameny a polštářky plněné pohankou. Vyzkoušeli jsme si jejich rozdílný zvuk a především rozdílnost povrchu, čímž jsme procvičili různé způsoby jejich úchopu. Jednotlivé předměty jsme nechali putovat po kruhu tak, že jeden honil druhý - v první fázi bylo předmětů méně v pomalejším tempu, postupně jsme přidávali a zrychlovali.
Po jednodušších nástrojích jsme nakoukli do dalšího košíčku, kde na nás už čekaly složitější nástroje. Každý si mohl vybrat ten, který se mu nejvíce líbí, vyzkoušeli jsme si ale všichni všechny nástroje. Následovalo několik her orientovaných na manipulaci s nimi.
V další části jsme se pokusili spojit náš hudební projev, prožitek s tělesným vyjádřením a motivováni zaklínači hadů jsme tančili na reprodukovanou hudbu s hedvábnými šátky. Plynulé zklidnění z tance a pomalejší hudby přešlo v relaxaci s pejskem a poslech dětské relaxační hudby.
Po každé části byly nástroje a pomůcky které jsme používali odloženy do zadní části místnosti, kde z nich byla skládána symbolicky naše cesta - to, co jsme prožili. Na závěr lekce si ji klienti mohli prohlédnout, připomenout a umístit skřítka na tu část cesty, kde se jim nejvíce líbilo.
| Připojená galerie: Muzikoterapie