Psychologie jako věda
Základní seznámení s psychologií, abychom se v ní dovedli alespoň trochu orientovat a tušili, "o čem je řeč".
Hoodně zjednodušené seznámení, kolegové prosím nebijte mě:-)
Psychologie jako věda
psyché – duše
logos – věda
- předmětem zájmu prožívání (vnitřní svět) a chování člověka
Základní psychologické disciplíny:
Obecná psychologie
- řeší předmět zájmu psychologie, základní poznatky (vysvětlení pojmů,..), problematika psych. procesů (řeč, vnímání, paměť,..), problematika zaměřenosti osobnosti (zájmy, vůle, hodnoty,..), problematika citového života, emocí
Psychologie vývojová
- vývojová období, periodizace osobnosti, změny psychiky v obdobích
Psychologie sociální
- vlivy prostředí na člověka, mezilidské vztahyPsychologie osobnosti
- pohled na osobnost, typologiePatopsychologie
- psychické nemoci, poruchy, příčiny, léčení
Aplikované psychologie:
- pedagogická psychologie (problematika výchovy, učení)
- klinická psychologie (spojitost nemocí s psychikou)
- psychologie práce (prac. týmy, bezpečnost, konflikty, úřady práce)
- poradenská psychologie
- forenzní (soudní psychologie)
- psychologie výkonu trestu
- psychologie dopravy
- psychologie reklamy, vojenská, sportu,…
Psychologické směry:
HLUBINNÁ PSYCHOLOGIE
Sigmund Freud
- zakladatel psychoanalýzy
- objev podvědomí: příčiny neuróz
- souvislost mezi dřívějšími zážitky, potlačenými do podvědomí a nynější duševní chorobou psychoanalýza:
1) léčebná metoda
2) pojetí lidské psychiky
analytická psychologie Carla Gustava Junga žáci S.Freuda individuální psychologie Alfreda Adlera
Erich Fromm
Victor Emil Frankl
BEHAVIORISMUS
behave- chovat se
B.J.Watson
- vnější projevy chování na podněty- nepřikládá váhu vůli, podvědomí
- vše naučené reakce na podněty
„Dejte mi tucet zdravých dětí a můj vlastní svět, kde bych je vychovával. A pak vám zaručuji, že z každého z nich vychovám jakéhokoliv specialistu podle vaší volby: lékaře, právníka, ale také žebráka nebo zloděje a to bez ohledu na jejich talent, jedinečné sklony, schopnosti a profese a rasu jejich předků.“
- „všemocná“ výchova
I.P.Pavlov
- teorie podmiňování podmíněný
nepodmíněný reflex
- materialistický pohled na svět
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- navazuje na tvarovou psychologii (gestaltismus) = vytváření vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa, ve kterém žijeme
- resp. vnitřní obraz situací, událostí a problémů, s nimiž se setkáváme
– kvůli orientaci a rozhodování
- vnitřní obraz světa je důležitým regulativem (činidlem vnitř. řízení) aktivit, celkové stability či nestability
G.A.Kelly
- tzv.biopolární konstrukty = lidské teorie, jací jsou ostatní
- na základě zkušeností, které jsou však u každého rozdílné
- tzn. stejné názvy vlastností i přesto, že myslíme něco jiného
Technika zkoumání osobních ostruktů:
technika repertoárové mřížky
1) napsat jména osob (subj. významné)
2) ze jmen 3-členné skupiny: dva členové podobní, jeden se odlišuje ČÍM?
objeví se skupina biopolárních kontruktů, tzn. X a Y jsou laskaví, ale Z je krutý
konstrukt: laskavý- krutý
TVAROVÁ PSYCHOLOGIE
- každé vnímání: celkový tvar (gestalt)
- vzniká na základě konfigurace (skaldby, vazby)
- nemění se, i když se mění detaily, např melodie
– více nástrojů, přesto stále tatáž, pouze transponovaná
Vnímání gestaltu:
1) zkušenosti (známý obraz,..)
2) struktury 1. vrozené
2. získané (specialista „tuší“ pokračování)
Faktory koherence nám umožňují vnímat něco jako k sobě náležející.
- podle zákonu podobnosti a blízkosti (blízké či podobné části = seskupení)
- komplexnější: Zákony uzavřenosti a kontinuity
· vidíme 2 obdélníky, ne více tvarů u sebe, sklon uzavírat tvar, užít nejjednoduššího pokračování
NEOBEHAVIORISMUS
- v popředí je důraz na chování, avšak usuzuje i na určité vnitřní pochody
E.C.Tolman
- hypotéza: chování ovlivněno předchozí úspěšností či neúspěšností, ale méně důležitý je i poznávací zájem, který není vyvolán žádným stavem, ale prosazuje se neustále směrování organismu k orientaci v prostředí
- potřeba organismu vytvářet si tzv. kognitivní mapy, neustále „do zásoby“, nezávisle na momentálních potřebách
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
- předmět zájmu: autentické sebevyjádření člověka, pravá identita, seberealizace- vnější tlaky ovlivňují projev individuálního svérázu
- potlačení sebe sama, popírání některých prožitků: zdroj narušeného vývoje osobnosti, duševní poruchy
- okolí člověka je třeba humanizovat
C.Rogers
TRANSPERSONÁLNÍ PSYCHOLOGIE
- zejména: mimořádné stavy vědomí vyvolané meditací, mystickými praktikami, drogami,..
- to je cesta ke zkušenostem, přes hranice času a prostoru, života a smrti
- hlavní proud vědecké psychologie či alternativa stojící na okraji?
S.Grof